20 Ara 2008

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dersi-7

Bireysel Danışma:Özel bir ortamda gerçekleşir.Fiziksel ve sosyal özellikleri uygun olmalıdır.Bir durum niyetin hedefi olursa dikkatin de hedefi olur.
Niyet:Kişiye yardım etmek ve kişinin yardım almasıdır.Kişi yargılandığını,sorgulandığını düşünmemelidir.Konuşulacak konuyu hasta belirler.Konuşmak istemiyorsa konuşmaz.
Danışmada kurallar vardır.Gizlilik,gönüllülük,somut olmak vb.
Doğrudan söylenen nasihattir.Dolaylı söylenen terapidir.

Grupla Psikolojik Danışma
Grupta olması gereken dinamikler:paylaşmak,sorumluluk almak,iletişim.Bunlar ilişkilendirilmelidir.Bazı üyeler grupla danışmaya hazır olmayabilir.Bu durumda bireyi önce bireysel danışmaya almak lazımdır.Grup yaşantısına hazırlamak lazımdır.Grupta herkes konuşma hakkına sahiptir ve konuşmalıdır.Grup içinde bireylere baskı yapılmamalıdır.Saydamlık önemlidir.

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dersi-6

Okulöncesi ve ilköğretim çocuklarının kullandığı savunma mekanizmaları:
--Özdeşim kurma
--İnkar
--Yansıtma
Yetişkinlerde inkar kullanmak normal değildir.Kişi daha önce kendine aldığı önlemleri kaldırmazsa,sorununun çözümüne yardımcı olamayız.
Kuramları anlamak için;
--Kuram insan doğasına nasıl katar?
--Kuramın temel kavramları nelerdir?
--Kullandığı spesifik teknikler nelerdir?
--Terapistin rolü nedir?
Okullarda Rehberlik Hizmetleri “Okula ilk başladığımız zaman yapacağımız ilk işprogram hazırlamaktır.”Bu hizmetler eğitim-öğretim yılı başında hazırlanır.Fakat sonradan ekleme ve çıkarmalar yapılabilir.Bunun özellikleri;
--Hazırlayacağımız program öğrencinin gelişim dönemlerine uygun olmaıdır.
--Program zamanı en etkin bir şekilde kullanmaya uygun olmalıdır.
--Problem odaklı değil,süreç odaklı olmalıdır.
--Program hazırlanırken fiziksel ve sosyal çevre şartlarına dikkat etmek gerekir.
Oryantasyon Hizmetleri
Yeni duruma,ortama hazırlama,ortam düzenlemedir.Amacı:önleyiciliktir.Oryantasyon hem önleyicilik hem koruyuculuk özelliği taşır.Ağırlıklı olarak okulun ilk günlerinde verilir.Okula yeni bir öğrenci geldiğinde de verilebilir.Okulun psikolojik danışmanı ve sınıf rehber öğretmeni bu hizmeti verebilir.
Özellikleri:
--Kişiyi asla olumsuz duruma sokmadan,çeşitli anlamlar yüklemesine izin vermeden bilgiler yerinde ve zamanında verilmelidir.
--Bu hizmetler genellikle grup rehberliği şeklinde verilir.
--Yalnızlık duygusu ile baş etmede büyük öneme sahiptir.
Bireyi Tanıma Hizmeti
Diğer hizmetlerin etkinliği bu hizmetin etkinliğine bağlıdır.Amacı:Bireyin kendisini tanımasına yardımcı olmaktır.Esas sorumluluk okulun danışmanı ve sınıf rehberlik öğretmenindedir.Dinamik bir süreçtir.Her zaman yapılabilir.Bu bilgilerin saklanması okul yönetimi,danışmanı ve sınıf rehber öğretmenine aittir.
Özellikleri;
--Bireyi bütün yönleriyle ortaya koyacak nitelikte olması gerekir
--Devam eden bir süreç olmalıdır.
--Genellikle bireysel olarak yapılır.
Sonuçları;
--Kişi kendinin farkına varır.
--Olanı anlamamızı,olacak olanı önlememizi sağlar.
--Kişi,problemini çözmede kendini kaynak görmesini sağlar.
--Diğer hizmetlerin etkinliği buna bağlıdır.
--Kişinin beklentilerinin ulaşılabilecek bir düzeyde olmasını sağlar.

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dersi-5

D.BİREY SAYISINA GÖRE
1)Birey Rehberliği:Bir kişiye rehberlik hizmeti veriyorsak birey rehberliğidir.Kişi bilgi almaya hazır halde olmalıdır.Bunu tutumlarını değiştirerek yapabiliriz.Önce belirle,sonra değiştir.Eğer biz kişinin psikolojik süreçlerine yardım ediyorsak psikolojik danışmadır.
2)Grup Rehberliği:Yardım ettiğimiz kişi birden fazla ise grup rehberliğidir.Gruba birey seçerken;Grup sayısı,üyelerin cinsiyeti,grup toplumun kendine temsil edecek,üyelerin benzer olmaları,problemlerinin benzer olması gibi konulara dikkat edilmelidir.
E.TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE
1)Uyum Sağlayıcı Rehberlik:Uyum sağlamak insan davranışlarının temel amacıdır ama önemli olan sağlıklı uyumdur.Bir kişi amaçlarını toplumun çıkarlarına yönelik belirlemişse sağlıklı bir uyumdur.Amaçları kendi çıkarlarına yönelik olarak belirlemişse sağlıksız uyumdur.Olmadık şeylere olmuş gibi gösterir.
2)Önleyici Rehberlik:Bunu yapabilmek için iyi bir gözlemci olmalı,fark edilmeyeni fark etmeli,olayların oluş sırasını çok iyi bilmeliyiz.Örneğin;kişide enerji kaybı başlamış önceden yapmak istediklerini şimdi istememiş.Bunlar depresyonun belirtileridir.Hazır bir beyne sahip olmalıyız.Bunun için iyi bir gözlemci olmalıyız.Olayların sırasını iyi bilmeliyiz.Önlemenin diğer bir yolu gerektiği yerde, zamanda ve ölçülü bir şekilde bilgilendirmektir.
3)Ayarlayıcılık:Direk öğrenciye yapılan bir hizmet değildir.Eğitim programcılarına ve planlayıcılarına yönelik yapılan bir hizmettir.Okulun amacı,okulun içinde bulunduğu fiziki ve sosyal çevre, öğrencinin gelişimi,yaşanan sorunlar vb. konularda araştırmalar yapılır.
4)Yönelticilik:Kişiyi ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yönlendirmeliyiz.Özellikle yeteneklerini göz önünde bulundurmalıyız.
5)Geliştiricilik:Gelişimin boyutları bilişsel,sosyal,fizikseldir.Bireyin ulaşabileceği en üst düzeyde geliştirmesi amaçlanır.
6)Tamamlayıcılık:Amacımız bireyi her yönüyle tamamlamaktır.

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dersi-4

A.HİZMET ALANLARINA GÖRE
Eğitim Alanında Rehberlik
Düşünmeyi doğru başlatabilmek için doğru zamanda doğru sorular sormalıyız.
Eğitimle ilgili sorunlar yaşayan insanlar
--Okuduğunu anlamayabilir(dikkatsizlik)
--Öğrenme güçlüğü
--Öğrenme bozukluğu
--Sürece karşı tutumlar olumsuz olabilir.
--Güven eksikliği vardır.
--Not tutmayı bilmeyebilir.
--Kendini ifade edemeyebilir.
--Ortam
--Rekabet ortamının olmaması
--Ders dinleme becerisini bilmiyor olabilir
--Soru sorma becerisi
--Ödev hazırlama …… konularında öğrenciler sorun yaşayabilirler.
Sağlık Alanında Rehberlik
Kişinin anlayabileceği düzeyde bir bilgi vermek gerekir.
Koruyucu sağlık hizmetleri vardır.
Kişinin bilgiye karşı tutumunu değiştirmeliyiz.
İfade tarzımız çok önemlidir.
Sosyal Yardım Alanında Rehberlik
Sosyal yardım veren kurumlar;Kızılay,Çocuk Esirgeme Kurumu,Huzurevi,Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği’dir.Kızılay’a gidenler belli bir travma yaşayan insanlardır.Travma yaşayan kişiye yapılacak en büyük yardım anlatmasıdır.Psikotik ve nevrotikliğin en önemli göstergesi içe kapanmasıdır.Bu kişilere hayat kaldığı yerden devam ediyor fikri aşılanmalıdır.Çocuk Esirgeme Kurumunda 0-18 yaş arası çocuklar vardır.Gelişimsel rehberlik anlayışı hakimdir.Psikolojik besleme yapılmalıdır.Sevgi ihtiyaçları vardır.Huzurevleri’nde kalanlarda yalnızlık,verimsizlik,terk edilmişlik,ölüm korkusu vardır.Psikolojik Danışma’ya ihtiyaçları vardır.S.Y.D.D ise yardıma muhtaç insanlara hizmet eder.
Endüstri Alanında Rehberlik
Verimli çalışma açısından yardım yapılabilir ve verimli çalışma insanı yormaz.Verimli çalışma planlı,neyi,nerede,nasıl yapılacağını bilmektir,ertelememektir.Uygun zamanda ara almaktır,üretken olmaktır.
B.PROBLEM ALANLARINA GÖRE
1)Eğitsel Rehberlik:Kişi hangi mesleğe uygun olduğunu bilmeyebilir.Program seçme,ders seçme alanında sorunlar yaşayabilir.
2)Mesleki Rehberlik:Üç aşamada yapılır.Bireyi tanıma,meslekleri tanıma ve karar verme.
3)Kişisel Rehberlik:Bireyin kendini,ilgilerini,yeteneklerini belirleme,kaygı , korku ve fobileri hakkında bilgi sahibi olmak.Zamanında yapılan bilgilendirme,daha sonra ortaya çıkacak sorunların ortaya çıkmasını önler.
C.ÖĞRETİM BASAMAKLARINA GÖRE
1)Okulöncesi Rehberlik:3-6 yaş arası kazanması gereken özellikleri kazanacak etkinliklere yer vermesi gerekir.Girişimcilik,bağımsızlık,kendini ifade etme vb.
2)İlköğretimde Rehberlik:Artık okul başlamıştır.Evden ayrılmıştır.Yalnızlıkla başedebilmelidir.Çalışkanlığın kazanıldığı dönemdir.Rehberlik gelişimsel rehberlik anlayışında olmalıdır.Yönlendirme bu dönemde başlar.
3)Ortaöğretimde Rehberlik:En çalkantılı dönemdir.Model alma ve kendini kabul sorunları baş göstermiştir.Onları anladığımızı hissettirmeliyiz.Bu dönem hizmetlerinin temelinde ortam düzenleme vardır.Okulda kalma süreleri artırılmalıdır.
4)Yükseköğretimde Rehberlik:Yalnızlık duygusu önemlidir.Tüm sorumluluk bireye aittir.

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dersi-3

Rehberlikle İlgili Gelişmeler
1)Mesleki—Eğitsel—Kişisel
2)Daha önceleri rehberlik müdahaleciydi.Daha sonra sorun çıkmadan gerekli önlemi almak üzere önleyici anlayış ortaya çıktı.Bunun için ise iyi bir gözlemci olmalıyız.Bu bize tahmin yani Farkındalık sağlar.Farkındalık ise kontrol’ü sağlar.İnsanın içinde bulunduğu kontrol düzeyi mutluluk düzeyini gösterir.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlığın Temel İlkeleri
1)Birey seçme özgürlüğüne sahiptir.Birey ben seçtim,ben davrandım, sorumluluk alıyorum demelidir.
2)Birey saygıya değerdir.
3)Gönüllülük
4)Gizlilik:Danışanın iznini almadan bilgiler paylaşılmamalıdır.
5)İşbirliği:Danışan ile danışmanın paylaşımında,problem çözmede,kendini açmada işbirliği esastır.İnsanın varolan potansiyelini kullanmasının tek yolu saydamlaşmaktır.İnsan sırlarını içinde taşıdıkça bunun ortaya çıkabileceğinin korkusunu taşır ve enerjisini bu yönde harcar.Saydamlaşan insan özgürleşir.Duygularınızı yazın ve yakın.
Geçmişi kabullenme gücü, şu anı yaşama aklı ve ikisi arasındaki bağlantı kurma anlayışı var.
6)Bireyi her yönüyle tanımak esastır.
İçsel çatışmanın üç göstergesi;yorgunluk,tutarsızlık,hırsızlık.Bireyi tanımanın amacı bireye kendisini tanıtmaktır.
7)Rehberlik hizmetleri sadece sorunlu bireylere değil,tüm bireylere yöneliktir.
Tarihsen Süreçte Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri
1890 yılında California Eyalet Okullarında bireysel açıdan inceleme,Danışmanlık Hizmetleri başlamıştır.Bundan 10 yıl sonra Boston Okullarunda mesleki eğitimle uygulanmaya başladı.1908 yılında Parson bu hizmetleri birleştirmek için Boston Rehberlik Meslek Bürosunu kurdu.Avrupada ise 1910 yılında Fransa 1912 de İtalya ve Belçika 1915 yılında İngiltere de başlamıştır.
Ülkemizde ise 1950 yılında başlamış, Hasan Tan ve Feriha Baynur Amerika’ya gitmiş aynı yıl Amerika’dan uzmanlar gelerek konferanslar verilmiştir.1954 yılında Gazi Eğitim Enstitüsü Pedagoji ve Özel Eğitim Bölümü’nde Rehberlik dersleri verilmeye başlanmış tır.1955 yılında İstanbul Atatürk Kız Lisesi ve 1956’da Ankara Deneme Lisesi’nde ders programları rehberlik anlayışıyla yeniden düzenlenmiştir.1953’te Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığına bağlı Test ve Araştırma Bürosu kuruldu.Okul anlamında ilk servis Ankara Demirlibahçe İlköğretim Okulunda rehberlik hizmete açıldı.1959 yılında RAM kuruldu.(İst. Ve İzmir)1989 yılında PDR-DER kurulmuştur.

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dersi-2

Çağdaş Eğitim Geleneksel Eğitim
Öğrenci aktif Öğretmen aktiftir
Süreç değerlendirme Sonuç değerlendirme
Birey Konu
Psikoloji sabretmektir.


Kişi “Hiç kimse beni anlamıyor;annem,babam, arkadaşlarım……..”diyorsa sorun bireyin kendisindedir. “Hoca bana taktı” diyorsa öğretmeniyle yaptığı ilişkilendirmeyi keseceğiz.
---------------------------------------- Çağdaş Eğitim----------------------------------------
--Öğretim --Yönetim ---Öğrenci kişilik hizmetleri
Belli bir konuda bilgi,beceri Eşgüdüm yaratmak Sosyal ve eğitsel etkinlikler
tutum kazandırmak. Sosyal yardım
Özel eğitim
Sağlık
PDR
Otomatikleşen davranışlarda bilincin denetimi azalır.Tutumun üç öğesi vardır:Bilişsel, duyuşsal, davranışsal .Yönetim;öğretin ile öğrenci kişilik hizmetleri arasında eşgüdüm sağlar.İkinci amacı,kurumu amacı doğrultusunda yaşatmaktır.
Çağdaş eğitim hizmetleri öğrenciyi merkez alır.Öğrenci kişilik hizmetleri bütün öğrencileri her yönleriyle en üst düzeyde gelişmelerini sağlamak için ortamlar hazırlar.Ö.K.H çağdaş eğitim hizmetlerinin ayrılmaz bir parçasıdır.Ö.K.H öğretim ve yönetim kurumlarından ayrıdır.Ne yaparak yapalım tüm bilgiler psikolojik danışma yardımıyla verilir.Kişinin yaşadığı sorun bilgi eksikliğinden ileri gelebilir.Kişiye bilgiyi verdiğimizde önemli değişiklikler oluyorsa bu da ona büyük bir yardımdır.
Bireyin sosyal yaşamda hayatını sürdürebilmesi için egonun sahip olması gereken özellikler;
-Karar verme,problem çözme yeteneği,kendini tanıma,iletişim becerisi,çevresini tanıma,sorumluluk alma,seçimler….
İnsan davranışlarının nihai amacı uyum sağlamktır.
Rehberlik;bireyin karşılaştığı sorunları aşmasında kendini kaynak olarak görmesini öğretmektir.Yardım etmeyi uygun yer ve zamanda yspmslıyız.
Rehberliğin Temelleri
1)Psikolojik Faktörler:
a-Bireysel farklılıklar:Kişilik,zeka,ilgiler,yetenek,beceri,tutum,yaşam biçimleri,çevre,fiziksel özellikleri,inanış
b-kişilik ve benlik kavramına verilen değerin artması: Kişilik;bireyin kendi iç dünyasına has olan bizi başkasından ayıran,tutarlı davranış kalıplarıdır.Huy+Mizaç+Karakter=Kişilik’tir.Benlik;kişinin kendisini algılama biçimidir.
c- duyguların yaşamdaki önemi
2)Toplumsal Faktörler: a-kuşak çatışması b-yabancılaşma c-kültür boşluğu d-iş yaşamındaki değişmeler.
3)Felsefi Temel:

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dersi-1

Biz Psikolojik Danışman adaylarının bu dersten beklentisi ve temel felsefemiz ; koşulsuz yardım etmek,yardım edebilecek durumda olmaktır.Yardım sürecinde şu sorular cevap bulmalıdır.Kime, ne zaman, nerede, yardım edeceğiz?Örneğin; depresyonda ve intihar düşüncesi olan kişiye nasıl yardım edebiliriz?
Bu yardım sürecinde haddimizi aşmamamız gerekmektedir.Her Psikolojik Danışman mutlaka bir psikoterapi sürecinden geçmelidir.
Herkeste bir miktar meslekleri yapabilme yeteneği vardır.Bizim işimiz; insanın zehrini almak ve etkili söz söyleme sanatıdır.
Kişinin düştüğü çukurdan çıkması için gerekli olan anahtar cümleyi iç dünyamızda söylüyor olabiliriz ama bunu söylemek için acele etmemeliyiz.
Bir problem çözebilmek için; kişinin yaşadığı durumun bir problemlilik olup olmadığına bakılır.Bu problem kişinin dengesini ne kadar bozuyor ?, buna bakılır.Bunu testler, mülakatlar,görüşmelerle ölçeriz.
Ölçü şudur ki;
1)Sosyal yaşamda egonun sahip olması ve başarması gereken özellikler (bireyin sorumluluk almasıdır) .Bunlara rağmen “her şeyi üst üste geliyor, istediğim gibi olmuyor” diyorsa sorun vardır.
a)Paylaşma
b)İletişim
c)İşbirliği (Yardım aramak düşüncelerimizin duygulara dönüşmesini sağlar).
Kişiyi engellememeli, bastırmamalıyız.Bırak anlatsın,ağlasın,boşalsın.Amaç;Sorunu büyütmeden arada halletmek.
2)Bir problem hakkında kişiyle konuşabilmemiz için kişide bu durumun anksiyete yaratması gerekmektedir.
3)Problemlilik durumunun süresi
Örneğin;panik atak olan bir kişinin en az bir ay belirtileri(ellerin titremesi,uyuşması,ölüm korkusu) göstermesi gerekir.Panik atağın belirtileri 13 tanedir.Panik atağın bir kişide “var” diyebilmek için bu belirtilerden en az dördünün bulunması gerekir.
Örneğin;depresyon,fazla uyuma ya da uyumama,daha önce sevdiği şeyleri artık yapmak istememe, amaçsızlık,intiharı düşünme gibi belirtileri vardır.Problem sayılabilmesi için en az 15 gün sürmesi gerekir.Histimik durumlarda en az 2 yıl sürecektir.Depresyonun en önemli sebebi depresyona neden olan konuyu sürekli düşünmesidir.Biz bu durumu engellemeli, mani olmalıyız.
Psikolojik Danışma, danışan ile danışman arasında geçen,sözel olan ve olmayan bir iletişimdir.Bizim işimiz,kişiye davranışların sonucunu,davranmadan göstermektir.Psikolojik danışma özel bir ortamda gerçekleşir.Bu ortamın iki boyutta düzenlenmiş olması gerekir.
1)Fiziksel Boyut:Sade olmalı dikkat çekmemeli,çok soğuk ya da sıcak,çok aydınlık ya da karanlık olmamalıdır,dış uyarıcılardan arınmış olmalıdır.
2)Sosyal Boyut:Bireyi şartsız kabul eden bir ortam olmalı, kişi yargılandığı düşüncesine kapılmamalı,güven veren bir ortam olmalı(kendimizi anlayan birinin yanında güvende hissederiz).(Bize kendimizi sevdireni severiz,bunu en güzel anneler başarıyor.)Empatik bir ortam olmalı ”Ben bu kişinin yerinde olsam ne hissederdim” diye düşün,kendini onun yerine koy,onu anla ama orada kalma,sadece onu onu anla ve ona yardıma başla.İnsancıl psikologlar, böyle bir ortam oluştuktan sonra kişinin kendini gerçekleştireceğini söylerler.Çünkü onlara göre herkes iyidir,kendi gerçek potansiyeli vardır ama bunun için uygun ortamaihtiyaç vardır, derler.
Kişi terapatik bir ilişki kurmalıdır.
Problemi ve çözümünü danışan söyler.
-Sevgi Dili
-Nitelikli beraberlik
-Fiziksel temas
-Armağan almak
-Onay almak
-Hizmet davranışı

GENEL YEDME (DEŞTİRME)

GENEL YEDME (DEŞTİRME)
Danışman, ya danışanın ele aldığı bir konuyu daha etraflı anlaması için ona konuyu, biraz daha derinden inceletmek, ya da danışanı yeni bir konuya yöneltmek için, “bu konuda ne düşünüyorsun?”, “biraz daha açıklar mısın?” gibi genel bir ifadeyle danışmanı konuşmaya yöneltmektir. Bu çeşit yedmeye genel yedme veya deştirme denir.Soru-cevap konuşması değildir.Genel yedme;
a-)danışanı, daha fazla inceleme ve açıklamaya yönelten genel yedme
b-)görüşmede yeni bir konuya geçmek için yapılan genel yedme
c-)bilgi sağlamak için soru sorma , olarak düşünülebilir.
Birincisine(a) deştirme tekniği de denir.Ele alınan konunun daha derine inilerek biraz daha etraflı incelenmesi istenmektedir.Amaç danışanın konu hakkında daha fazla konuşarak gerçeklerle biraz daha yakından temasa geçmesini, gerçek duygu ve düşünceleri ile tanışıklık geliştirmesini sağlamaktır.
İkincisi(b) tip genel yedmede görüşülmekte olan konu tamamlanmıştır.Başka bir yöne geçilmesi gerekmektedir.Bu gibi durumlarda danışman farklı sorular sorar.Mesela, “Birazda evde kardeş ilişkilerinden bahsedelim.”, “Annenden bahseder misin” gibi genel bir yedme de bulunur.Amaç danışanın yeni bir konuyu etraflı bir şekilde incelemesidir.
Üçüncü(c) tip genel yedme de daha ziyade bilgi toplamak için sorulan soruları kapsar.
Genel yedme ifadeleri genellikle,
-Biraz daha anlatır mısın?
-Bu konuda nasıl hissediyorsun?
-Yani?… nasıl? ..Öyle mi?
-Daha etraflı açıklarmısın?
-Başka neler söylemek istersin?.......gibi ifadelerdir.
Genellikle soru Halinde olmakla beraber bunlar gerçek soru ifadeleri değildir; bir isteme şeklidir.Genel yedme danışanı konuşmaya, duygu ve düşüncelerini daha çok anlatmaya sevk eden yumuşak ve iyi bir yedme yoludur.Kontrol danışanın elinde olduğundan dolayı danışan kendini rahat hisseder.
Genel yedme danışma oluşumunun her aşamasında kullanılan bir tekniktir.Genellikle başlangıç aşamasının ortalarından itibaren daha çok kullanılır.Mesela;”Bugün neler üzerinde duralım? Bugün neleri ele almak istersin?”.
Seansın sonunda yeni bir görüşme konusu açılmamasına özellikle dikkat edilmelidir.Genel yedmede ifade tarzı çeşitlendirilmelidir.Mesela,” ……………….ne düşünüyorsun?” ,” Buna ne dersin?” gibi hep aynı tip ibareyle genel yedme yapılmamalıdır.Kalıplaşan bir ifade tarzı danışanı isteksizleştirir.Danışmayı monotonlaştırır.
SEANS
T:Hoşgeldiniz…Oturun lütfen..
D:Teşekkür ederim.
T:İsterseniz geçen haftayı özetleyerek başlayalım.Geçen hafta sizin sosyal ortamlardan kaçındığınız, evde kendinizi daha rahat hissettiğiniz, sokakta sanki bütün insanlar sizi gözlüyor hissine kapıldığınızdan bahsetmiştik.
D;……
T;Bugün neleri ele almak istersin?
D;Özellikle otobüse binemiyorum.Sanki herkesin gözü bende.Arkadaşlarımla oturup çay bile içemiyorum.Sıkılıyorum.Sokakta yürüyemiyorum.
T;Yani sosyal ortamlarda bulunmaktan kaçınıyor, çekiniyorsun?
D;Evet.Sanki ben çok farklıymışım gibi bütün insanlar bana bakıyor.Beni gözlüyor.Herkesin gözü benim üstümde.Bu beni olumsuz etkiliyor.Kızarıyorum.Bazen midem bulanıyor.Elim ayağım titriyor.
T;Bu durum seni oldukça rahatsız öyle mi?
D;Okulda derslere giremiyorum.Notlarım düştü.Bu arkadaşlarımın benden uzaklaşmasına neden oldu.
T;Şimdi birazda ailenden bahsedelim ?
D; Genel olarak iyimser…………..
T;Biraz daha açıklar mısın?
D;Aslında bana karşı iyimser gibiler ama rahatsızlar.Artık benden hoşlanmıyorlar.Kardeşlerim benimle oyun oynamak istemiyor.
T;Öyle görünüyor ki sosyal ortamlar artık sizin için rahat değil. İnsanlardan kaçıyorsunuz.Yalnız kalmak daha rahat sizin için.Ama Bu durum sizi rahatsız ediyor.Bu hafta sizden bir şey isteyeceğim.Bir daha ki görüşmemize kadar kendini rahatsız hissettiğin ortamları ve bu ortamlarda neler hissettiğini bir kağıda yazmanı istiyorum.
D;……..
T;Eklemek istediğin bir şey var mı?
D;Hayır, yok..
T;Bir daha ki seansımızda görüşürüz o zaman..
D;Teşekkürler.