20 Ara 2008

GENEL YEDME (DEŞTİRME)

GENEL YEDME (DEŞTİRME)
Danışman, ya danışanın ele aldığı bir konuyu daha etraflı anlaması için ona konuyu, biraz daha derinden inceletmek, ya da danışanı yeni bir konuya yöneltmek için, “bu konuda ne düşünüyorsun?”, “biraz daha açıklar mısın?” gibi genel bir ifadeyle danışmanı konuşmaya yöneltmektir. Bu çeşit yedmeye genel yedme veya deştirme denir.Soru-cevap konuşması değildir.Genel yedme;
a-)danışanı, daha fazla inceleme ve açıklamaya yönelten genel yedme
b-)görüşmede yeni bir konuya geçmek için yapılan genel yedme
c-)bilgi sağlamak için soru sorma , olarak düşünülebilir.
Birincisine(a) deştirme tekniği de denir.Ele alınan konunun daha derine inilerek biraz daha etraflı incelenmesi istenmektedir.Amaç danışanın konu hakkında daha fazla konuşarak gerçeklerle biraz daha yakından temasa geçmesini, gerçek duygu ve düşünceleri ile tanışıklık geliştirmesini sağlamaktır.
İkincisi(b) tip genel yedmede görüşülmekte olan konu tamamlanmıştır.Başka bir yöne geçilmesi gerekmektedir.Bu gibi durumlarda danışman farklı sorular sorar.Mesela, “Birazda evde kardeş ilişkilerinden bahsedelim.”, “Annenden bahseder misin” gibi genel bir yedme de bulunur.Amaç danışanın yeni bir konuyu etraflı bir şekilde incelemesidir.
Üçüncü(c) tip genel yedme de daha ziyade bilgi toplamak için sorulan soruları kapsar.
Genel yedme ifadeleri genellikle,
-Biraz daha anlatır mısın?
-Bu konuda nasıl hissediyorsun?
-Yani?… nasıl? ..Öyle mi?
-Daha etraflı açıklarmısın?
-Başka neler söylemek istersin?.......gibi ifadelerdir.
Genellikle soru Halinde olmakla beraber bunlar gerçek soru ifadeleri değildir; bir isteme şeklidir.Genel yedme danışanı konuşmaya, duygu ve düşüncelerini daha çok anlatmaya sevk eden yumuşak ve iyi bir yedme yoludur.Kontrol danışanın elinde olduğundan dolayı danışan kendini rahat hisseder.
Genel yedme danışma oluşumunun her aşamasında kullanılan bir tekniktir.Genellikle başlangıç aşamasının ortalarından itibaren daha çok kullanılır.Mesela;”Bugün neler üzerinde duralım? Bugün neleri ele almak istersin?”.
Seansın sonunda yeni bir görüşme konusu açılmamasına özellikle dikkat edilmelidir.Genel yedmede ifade tarzı çeşitlendirilmelidir.Mesela,” ……………….ne düşünüyorsun?” ,” Buna ne dersin?” gibi hep aynı tip ibareyle genel yedme yapılmamalıdır.Kalıplaşan bir ifade tarzı danışanı isteksizleştirir.Danışmayı monotonlaştırır.
SEANS
T:Hoşgeldiniz…Oturun lütfen..
D:Teşekkür ederim.
T:İsterseniz geçen haftayı özetleyerek başlayalım.Geçen hafta sizin sosyal ortamlardan kaçındığınız, evde kendinizi daha rahat hissettiğiniz, sokakta sanki bütün insanlar sizi gözlüyor hissine kapıldığınızdan bahsetmiştik.
D;……
T;Bugün neleri ele almak istersin?
D;Özellikle otobüse binemiyorum.Sanki herkesin gözü bende.Arkadaşlarımla oturup çay bile içemiyorum.Sıkılıyorum.Sokakta yürüyemiyorum.
T;Yani sosyal ortamlarda bulunmaktan kaçınıyor, çekiniyorsun?
D;Evet.Sanki ben çok farklıymışım gibi bütün insanlar bana bakıyor.Beni gözlüyor.Herkesin gözü benim üstümde.Bu beni olumsuz etkiliyor.Kızarıyorum.Bazen midem bulanıyor.Elim ayağım titriyor.
T;Bu durum seni oldukça rahatsız öyle mi?
D;Okulda derslere giremiyorum.Notlarım düştü.Bu arkadaşlarımın benden uzaklaşmasına neden oldu.
T;Şimdi birazda ailenden bahsedelim ?
D; Genel olarak iyimser…………..
T;Biraz daha açıklar mısın?
D;Aslında bana karşı iyimser gibiler ama rahatsızlar.Artık benden hoşlanmıyorlar.Kardeşlerim benimle oyun oynamak istemiyor.
T;Öyle görünüyor ki sosyal ortamlar artık sizin için rahat değil. İnsanlardan kaçıyorsunuz.Yalnız kalmak daha rahat sizin için.Ama Bu durum sizi rahatsız ediyor.Bu hafta sizden bir şey isteyeceğim.Bir daha ki görüşmemize kadar kendini rahatsız hissettiğin ortamları ve bu ortamlarda neler hissettiğini bir kağıda yazmanı istiyorum.
D;……..
T;Eklemek istediğin bir şey var mı?
D;Hayır, yok..
T;Bir daha ki seansımızda görüşürüz o zaman..
D;Teşekkürler.

Hiç yorum yok: