20 Ara 2008

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dersi-3

Rehberlikle İlgili Gelişmeler
1)Mesleki—Eğitsel—Kişisel
2)Daha önceleri rehberlik müdahaleciydi.Daha sonra sorun çıkmadan gerekli önlemi almak üzere önleyici anlayış ortaya çıktı.Bunun için ise iyi bir gözlemci olmalıyız.Bu bize tahmin yani Farkındalık sağlar.Farkındalık ise kontrol’ü sağlar.İnsanın içinde bulunduğu kontrol düzeyi mutluluk düzeyini gösterir.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlığın Temel İlkeleri
1)Birey seçme özgürlüğüne sahiptir.Birey ben seçtim,ben davrandım, sorumluluk alıyorum demelidir.
2)Birey saygıya değerdir.
3)Gönüllülük
4)Gizlilik:Danışanın iznini almadan bilgiler paylaşılmamalıdır.
5)İşbirliği:Danışan ile danışmanın paylaşımında,problem çözmede,kendini açmada işbirliği esastır.İnsanın varolan potansiyelini kullanmasının tek yolu saydamlaşmaktır.İnsan sırlarını içinde taşıdıkça bunun ortaya çıkabileceğinin korkusunu taşır ve enerjisini bu yönde harcar.Saydamlaşan insan özgürleşir.Duygularınızı yazın ve yakın.
Geçmişi kabullenme gücü, şu anı yaşama aklı ve ikisi arasındaki bağlantı kurma anlayışı var.
6)Bireyi her yönüyle tanımak esastır.
İçsel çatışmanın üç göstergesi;yorgunluk,tutarsızlık,hırsızlık.Bireyi tanımanın amacı bireye kendisini tanıtmaktır.
7)Rehberlik hizmetleri sadece sorunlu bireylere değil,tüm bireylere yöneliktir.
Tarihsen Süreçte Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri
1890 yılında California Eyalet Okullarında bireysel açıdan inceleme,Danışmanlık Hizmetleri başlamıştır.Bundan 10 yıl sonra Boston Okullarunda mesleki eğitimle uygulanmaya başladı.1908 yılında Parson bu hizmetleri birleştirmek için Boston Rehberlik Meslek Bürosunu kurdu.Avrupada ise 1910 yılında Fransa 1912 de İtalya ve Belçika 1915 yılında İngiltere de başlamıştır.
Ülkemizde ise 1950 yılında başlamış, Hasan Tan ve Feriha Baynur Amerika’ya gitmiş aynı yıl Amerika’dan uzmanlar gelerek konferanslar verilmiştir.1954 yılında Gazi Eğitim Enstitüsü Pedagoji ve Özel Eğitim Bölümü’nde Rehberlik dersleri verilmeye başlanmış tır.1955 yılında İstanbul Atatürk Kız Lisesi ve 1956’da Ankara Deneme Lisesi’nde ders programları rehberlik anlayışıyla yeniden düzenlenmiştir.1953’te Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığına bağlı Test ve Araştırma Bürosu kuruldu.Okul anlamında ilk servis Ankara Demirlibahçe İlköğretim Okulunda rehberlik hizmete açıldı.1959 yılında RAM kuruldu.(İst. Ve İzmir)1989 yılında PDR-DER kurulmuştur.

Hiç yorum yok: