20 Ara 2008

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dersi-4

A.HİZMET ALANLARINA GÖRE
Eğitim Alanında Rehberlik
Düşünmeyi doğru başlatabilmek için doğru zamanda doğru sorular sormalıyız.
Eğitimle ilgili sorunlar yaşayan insanlar
--Okuduğunu anlamayabilir(dikkatsizlik)
--Öğrenme güçlüğü
--Öğrenme bozukluğu
--Sürece karşı tutumlar olumsuz olabilir.
--Güven eksikliği vardır.
--Not tutmayı bilmeyebilir.
--Kendini ifade edemeyebilir.
--Ortam
--Rekabet ortamının olmaması
--Ders dinleme becerisini bilmiyor olabilir
--Soru sorma becerisi
--Ödev hazırlama …… konularında öğrenciler sorun yaşayabilirler.
Sağlık Alanında Rehberlik
Kişinin anlayabileceği düzeyde bir bilgi vermek gerekir.
Koruyucu sağlık hizmetleri vardır.
Kişinin bilgiye karşı tutumunu değiştirmeliyiz.
İfade tarzımız çok önemlidir.
Sosyal Yardım Alanında Rehberlik
Sosyal yardım veren kurumlar;Kızılay,Çocuk Esirgeme Kurumu,Huzurevi,Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği’dir.Kızılay’a gidenler belli bir travma yaşayan insanlardır.Travma yaşayan kişiye yapılacak en büyük yardım anlatmasıdır.Psikotik ve nevrotikliğin en önemli göstergesi içe kapanmasıdır.Bu kişilere hayat kaldığı yerden devam ediyor fikri aşılanmalıdır.Çocuk Esirgeme Kurumunda 0-18 yaş arası çocuklar vardır.Gelişimsel rehberlik anlayışı hakimdir.Psikolojik besleme yapılmalıdır.Sevgi ihtiyaçları vardır.Huzurevleri’nde kalanlarda yalnızlık,verimsizlik,terk edilmişlik,ölüm korkusu vardır.Psikolojik Danışma’ya ihtiyaçları vardır.S.Y.D.D ise yardıma muhtaç insanlara hizmet eder.
Endüstri Alanında Rehberlik
Verimli çalışma açısından yardım yapılabilir ve verimli çalışma insanı yormaz.Verimli çalışma planlı,neyi,nerede,nasıl yapılacağını bilmektir,ertelememektir.Uygun zamanda ara almaktır,üretken olmaktır.
B.PROBLEM ALANLARINA GÖRE
1)Eğitsel Rehberlik:Kişi hangi mesleğe uygun olduğunu bilmeyebilir.Program seçme,ders seçme alanında sorunlar yaşayabilir.
2)Mesleki Rehberlik:Üç aşamada yapılır.Bireyi tanıma,meslekleri tanıma ve karar verme.
3)Kişisel Rehberlik:Bireyin kendini,ilgilerini,yeteneklerini belirleme,kaygı , korku ve fobileri hakkında bilgi sahibi olmak.Zamanında yapılan bilgilendirme,daha sonra ortaya çıkacak sorunların ortaya çıkmasını önler.
C.ÖĞRETİM BASAMAKLARINA GÖRE
1)Okulöncesi Rehberlik:3-6 yaş arası kazanması gereken özellikleri kazanacak etkinliklere yer vermesi gerekir.Girişimcilik,bağımsızlık,kendini ifade etme vb.
2)İlköğretimde Rehberlik:Artık okul başlamıştır.Evden ayrılmıştır.Yalnızlıkla başedebilmelidir.Çalışkanlığın kazanıldığı dönemdir.Rehberlik gelişimsel rehberlik anlayışında olmalıdır.Yönlendirme bu dönemde başlar.
3)Ortaöğretimde Rehberlik:En çalkantılı dönemdir.Model alma ve kendini kabul sorunları baş göstermiştir.Onları anladığımızı hissettirmeliyiz.Bu dönem hizmetlerinin temelinde ortam düzenleme vardır.Okulda kalma süreleri artırılmalıdır.
4)Yükseköğretimde Rehberlik:Yalnızlık duygusu önemlidir.Tüm sorumluluk bireye aittir.

Hiç yorum yok: