19 Nis 2008

Öğrenme Psikolojisi-1

Öğrenme Psikolojisi iki kavram üzerine kuruludur.Bunlardan birisi öğrenme, diğeri psikolojidir.Danışma hizmetleri açısından bu iki kavram çok önemlidir.Bu sebeple bu kavramları özdeşleştirmeliyiz.
Öğrenme:Bireyin olgunlaşma düzeyine uygun olarak, çevresiye etkileşimi sonucu, kazanmış olduğu olumlu ya da olumsuz nitelikteki kalıcı izli davranış değişiklikleridir.Öğrenme üzerinde çevre en önemli etkendir.Öğrenmenin ne zaman ve nasıl oluştuğunu açıklayan kuramlar vardır.Biz bunlara öğrenme kuramları diyoruz.Başlıcaları davranışçı ve bilişsel öğrenme kuramlarıdır.Bunlar arasındaki farklar:
Bilişsel
--Gözlenemeyen, içsel süreçlerle daha fazla ilgilenirler.
--Davranışı uyarıcı-organizma-tepki olarak ele alırlar.
--Kalıtım en önemli etkendir.
--Bilgi öğrenilmiştir.
--Öğrenme:içsel kapasitede olan değişmelerdir.
--Davranışı küçük parçalara ayırarak incelerler.
Davranışçı
--Daha çok dış faktörlerle ilgilenirler.
--Davranışı uyarıcı-tepki olarak ele alırlar. Organizmayı göz ardı ederler.
--Çevre en önemli etkendir.
--Davranış öğrenilmiştir.
--Öğrenme: davranış değişikliğidir.
--Bütüncü görüşü savunurlar
Öğrenilmiş çaresizlikte birey bilerek,isteyerek hiçbir tepki vermez.Çaresizlikte ise birey eline geçen her fırsatı değerlendirir.Her fırsatta tepki verir.
Terapi esnasında bireye
--Ne düşünüyorsun?
--Ne hissediyorsun?
--Nasıl davranıyorsun? Şeklinde sorular sorulur.Fakat depresyon halindeki kişilerde önce davranış yaptırılır sonra düşündürülür.
Sistematik Duyarsızlaştırma: Bireyin korkusuna,fobisine yönelik olarak,parçalara ayırarak, en az düzeyden en üst düzeye doğru sıralayarak her bir düzeyle bireyin yüzleştirilmesi, karşı karşıya bırakılmasıdır.Örneğin: Asansör korkusu olan vakayı önce asansör resmi göstermek,asansörün yanından geçirmek, asansörün yanında durmak, asansöre dokunmak, asansöre bir ayağını atmak, asansöre binmek şeklinde davranışın küçük parçalara ayrılarak bireyin hepsiyle karşılaştırılması gibi.

Hiç yorum yok: