19 Nis 2008

Öğrenme Psikolojisi-9

Ders:Öğrenme Psikolojisi
Kritik 10:
SOSYAL ÖĞRENME
Bu kuramı Bandura kuramı diye geçer.Fakat ilk ortaya atan Rotter’dır.
Herkes sinema,tv de saldırgan modeller görür.Neden herkes gözlemiş olduğu modelleri taklit etmez ki?
Eğer her şeyi deneme-yanılma ile öğrenseydik ne olurdu?
Eğer insanlar davranışlarının sonucunda başarıya ya da başarısızlığa göre bir şeyler öğreniyorsa hiçbir şeyi göstermeye gerek yoktur.
Eğer bir kişi evden çıkmıyorsa ve cevap olarak ‘’art niyetli insanlar var’’ diyorsa ve bu geçmişte olan şeylerle ilişkiliyse ne yapılabilir?
Davranışçılık ile psikolojik bilincini kaybetti.
Bandura ve Toolman ile psikolojik bilincini kazandı.
Davranış Potansiyeli=Beklenti+Pekiştireç Değeri
DP=B+PD
Bayan C ve Bayan S ile partiye gidilecektir.Siz teklif ettiğinizde Bayan C büyük ihtimalle kabul edecek, Bayan S ise kabul etmeyecektir.Fakat Bayan S ile partiye gitmek daha önemli olduğu için Bayan S’ye teklif edersiniz.
U-T Davranış-Çevre-Davranış
Bandura Sosyal-bilişsel yaklaşımcıdır.Skinner’in Edimsel Koşullanmasından daha ılımlıdır.Uyarıcı ile tepki arasında bilişsel süreçler vardır.Bandura da kısmen davranışçıdır.
U-T arasında Guthrie de hareket tepkirleri vardır.
U-T arasında Bandura da bilişsel süreçler vardır.
U-T arası Skinner de boştur.Hiçbir şey yoktur.
Davranışçılarda birey pekiştirmeyi geçmişte yaşamıştır.
Sosyal-bilişselcilerde birey pekiştirmeyi gelecekte yaşayacaktır.
Bandura kuramında iç gözlemi kullanır.Davranışların kazanılması veya değiştirilmesinde pekiştirmenin önemini vurgular.Davranışçılarda insan mekaniktir.Sosyal-bilişselcilerde ise insan ne bir robot ne de bir makinedir.İnsan düşünen bir varlıktır.Öğrenmenin temeli bireyin etkileşimde olduğu kişileri gözlemek ve taklit etmekten oluşur.Öğrenme için mutlaka etkileşim şart değildir.Bazen başka insanları da gözleyerek öğrenebiliriz.Buna dolaylı gözlem denir.
Birey kopya çekme sonucunda nasıl bir davranışla karşılaşacağım demez.Kopya çeken kişiye bakar.Başkasında gözleyerek sonuçlar çıkarır.
Davranış kontrol edilmek isteniyorsa model kontrol edilmelidir.Okul korkusu yaşayan çocuk okul korkusu olmayan birinin yanına oturtulmalıdır ki onu gözlesin, model alsın.Bazen hayal ederek, gözümüzde canlandırarak, davranışlarımıza dair kararlar veririz.Kendimizi ayarlarız. Kişiye bir davranış direkt yaşatılmadan örnek gösterilir.
Kimler model alınır;
-Aynı yaşta, aynı cinsiyette olanlar daha fazla taklit edilir.
-Basit davranışlar karmaşıklara göre daha fazla model alınır.
-Saldırgan davranışlar sıklıkla taklit edilir.
-Statü ve prestiji yüksek kişilerin davranışları çoğunlukla taklit edilir.
Bu kuram adını Bandura’nındavranışın oluştuğu ve değiştiği sosyal ortamda incelediği için alır.
Yeterli Benlik:Bireyin hayatla baş etme sürecinde kendine atfettiği değerlik düzeyidir.Bir nevi yaşamla baş etme duygusu da denebilir.Özgüvenli insanlarda yeterli benlik duygusu yüksektir.Neyi başaracaklarını bilirler.Başladıkları işi bitirirler.Okul ve meslek hayatında başarılıdırlar.Fiziksel ve ruhsal sağlıkları iyidir.Yeterli benlik duygusu düşük olanlar bir işi başlamada ve bitirmede kararsızdırlar.Kontrolün kendilerinde olmadığını düşünürler.Amaca ulaşmak için bir yol denerler.Eğer başarısız olurlarsa tekrar denemezler.Birey ‘’sonucu değiştirmek için yapılacak hiçbir şey yok’’ diye düşünür.

Hiç yorum yok: