19 Nis 2008

Öğrenme Psikolojisi-7

Ders:Öğrenme Psikolojisi
Kritik 7:
THORNDİKE
İlk U-T psikoloğudur.Öğrenmenin özünü uyarıcı ile tepki arasındaki bağlar oluşturur.Bu nedenle bağ kuramcısı olarak da bilinir.Bağlar kuvvetli ise alışkanlık artar, kuvvetli değilse alışkanlık azalır.Öğrenmenin yolu deneme-yanılmadır.Daha sonra buna seçme-birleştirme demiştir.
Örneğin:Öğrenci yüksek not almayı hedefliyorsa ne yapabilir?
Seçenekler: -Not tutmak,-Ders çalışmak,-Kopya çekmek,-Ödevleri başkasına yaptırmak vb.
Kişi bunların arasında kendisini amaca ulaştıracak olanı seçer.
Deneme-yanılma yoluyla öğrenmenin aşamaları :
-Hazıroluş(davranışı yapmaya motive olmak) , -tekrar, -sonuç-etki kanunu
1-Bir kişi bir davranışı yapmaya hazır ise engellendiği zaman rahatsızlık duyar.
2-Bir kişi bir davranışı yapmaya hazır ise ona izin veriyorsa sonuçta gerginlikten kurtulur.
3-Bir birey bir davranışı yapmaya hazır değilse onu yapmaya zorlanırsa gerginlik olur.
Sonuç-etki:Bireyin ulaştığı sonuç kişiye doyum sağlıyorsa, gerginlikten kurtarıyorsa, hoş ise tekrar ortaya çıkma ihtimali yüksektir.Ama doyum sağlamadıysa davranışı yapma isteği azalır.
Thorndike bunlara ek olarak ikincil kanunlar önermiştir.
1-Çeşitli tepki ilkesi
2-Set ve ya tutum ilkesi
3-Elemanların öngücü ilkesi
4-Analoji (benzetme) yoluyla tepki verme ilkesi
5-Bağlantı kurarak geçiş ilkesi
6-Ait olma ilkesi
Sorun ne olursa, hangi düzeyde olursa olsun önce sorunun ne olduğu ortaya konulmalıdır.Sonra sorunun ortaya çıkış sebebi, çıktığı ortamlar vb. öğrenilmelidir.
1-Çeşitli tepki ilkesi: Birey amaca ulaşmak için çeşitli yollar dener.Çeşitli tepkiler verir.Eğer bugüne kadar yapılan ama bireyi amaca ulaştırmayan,tepkiler bırakılmazsa amaca ulaşılamaz.Amaca ulaşamamak bireyi rahatsız eder.Belli süre sonra tepkileri değiştirmezse tepkiler bireyi sıkmaya başlar.
2-Set veya tutum ilkesi:Eğer kişinin tutumunu bilirsek bireyin nasıl tepki vereceğini tahmin edebiliriz.Örneğin:ilçe müftüsünün randevu evlerinin kapatılmasına ne tepki vereceğini bilebiliriz.Tutumun bilişsel, duyuşsal ve davranışsal olmak üzere üç yönü vardır.Tutumun en güçlü öğesi duyuşsal öğedir.Öğrenmeye neden olan faktörlerden biriside tutumdur.Tutum bireyin ne yapacağına ilişkin bilgi vermesine ve onun ne ile tatmin olacağını da belirtir.Tutum değiştirme sürecinde önce düşünceler, sonra duygular değiştirilir.Duygu ve düşünceler değiştiği zaman davranışlar kendiliğinden değişecektir.
3-Elemanların öngücü ilkesi:Problemleri kökten çözmek.Bataklığı kurutmak.
4-Benzetme yoluyla tepki verme ilkesi:Karşılaşılan problemlere geçmişte verilen tepkilerin benzerleri tepkiler verilerek çözüme ulaşmaya çalışmaktır.Örneğin:deneyimlerimiz.
5-Bağlantı kurarak geçiş ilkesi:Thorndike buna önem vermiştir.Guthrie’de bunu benimsemiştir.
6-Ait olma ilkesi:

Hiç yorum yok: